תחבורה ומשבר האקלים
תחבורה מקיימת הלכה למעשה
התחבורה הממונעת נשענת על נפט לצורך אספקת הדלק, כאשר צריכת הנפט לתחבורה מהווה 50% מצריכת הנפט העולמית. הבעייתיות בשימוש בנפט נובעת בין השאר בשל אחריותו לתופעת התחממות כדור הארץ.
כדור הארץ מתחמם במאה השנים האחרונות בקצב חסר תקדים והסיבה העיקרית לכך היא פליטת הפחמן הדו-חמצני. הפחמן הדו-חמצני הינו גז החממה העיקרי הגורם להתחממות כדור הארץ, אשר נוצר בעיקר כתוצאה משריפת דלקים ממקורות מאבנים – נפט ופחם.
בנוסף, תחבורה היא המקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים ובריכוזי האוכלוסין. פליטות מזהמי אוויר מתחבורה מסבות נזקים בריאותיים הבאים לידי ביטוי בהגדלת שיעורי התחלואה והתמותה בקרב האוכלוסייה.
בניגוד לרוב המדינות המפותחות, מדינת ישראל איננה פועלת לשלב במערכות החינוך השונות את החינוך לשימוש בתחבורה ציבורית. רוב ילדי ישראל מבצעים נסיעותיהם ברכב פרטי, ולרובם אין כרטיס רב קו, המהווה תנאי בסיסי לשימוש בתחבורה הציבורית.
מהות הפרויקט
להביא את הילדים מכיתות ה' ומעלה להיות אזרחים פעילים המבינים את משבר התחבורה ולגרום להם להשתמש יותר בתחבורה הציבורית, לרכוש מיומנויות המשפרות את השימוש בתחבורה הציבורית (כגון: תכנון, ניווט לתחנה, המתנה, עלייה לאוטובוס, ביצוע תשלום, התמצאות במרחב לאיתור נקודת ירידה ועוד).
הפרויקט יסייע לילדים להנפיק כרטיס רב קו וללמוד על יתרונות השימוש בתחבורה הציבורית, במסגרת מערכת החינוך הפורמאלית, ויאפשר לילדים התנסות ממשית של נסיעה בתחבורה הציבורית.
קהל היעד:
קהל היעד המרכזי: תלמידים מכיתות ה' ומעלה. (בנוסף לרכזים ולמורי זה"ב).
מטרות הפרויקט ומדדי הצלחה:
-
חיבור נושא התחבורה לערכי היסוד של ילדים ובני נוער
-
הנעה לפעולה: להגביר את השימוש של בני הנוער בתחבורה הציבורית
-
ידע ומיומנויות- שיפור האוריינות בתכנון וביצוע הנסיעה בקלות וביעילות.
תחבורה היום ומחר
לארגון ניסיון רב ויכולות מוכחות בארגון הכשרות: קורסים, ימי עיון וכנסים של קהלי יעד מגוונים, גיבוש מסרים משותפים והנעה לפעולה, עריכת מחקר ותכנון סקרים, כתיבת חומרים מקצועיים והפצתם בקרב קהלים רחבים, וייזום והנעת פעולות מצד גורמים ממשלתיים ומוניציפליים עד ליישום בשטח.
רקע:
תושבי ישראל מתמודדים מדי יום ביומו עם מציאות תחבורתית קשה ומעיקה. אין מדובר כלל ועיקר רק באי נוחות. המציאות הזאת פוגעת בפריון העבודה; מביאה לאי-מיצוי הפוטנציאל של התוצר המקומי הגולמי ושל ההכנסות ממיסים; תורמת לזיהום האוויר ולמפגעי רעש. מזה שני עשורים הממשלה ובפרט, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, מודעים לכך שמערכת תחבורה ציבורית ענפה ויעילה היא הפתרון המיטבי לבעיות התחבורה במטרופולינים ומרכיב הכרחי בצמיחה של ענפי המשק. אם לא ייעשה שינוי, ב-2030 אומדן הפסד התוצר צפוי לגדול לכדי 25 מיליארד ש"ח לשנה, מאחר שהעומסים אף צפויים להחריף מאוד בעתיד. (מבקר המדינה 2019).
צפיפות התנועה בכבישי ישראל היא הגבוהה במדינות ה-OECD פי 3.5 הממוצע במדינות אלו. במשך השנים היקף השימוש בתחבורה הציבורית נותר קטן - והיקף השימוש ברכב פרטי הלך וגדל. בשנת 2016 נרשמו לעלייה על הכבישים כ-277,000 כלי רכב חדשים ובשנת 2017 נרשמו לעלייה על הכבישים כ-280,000 כלי רכב חדשים. הגידול בכלי רכב פרטי בשנים 2009-2017 עמד על 24.9%.
תחבורה היא המקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים ובריכוזי האוכלוסין. על פי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בשנת 2020 נעו בכבישי ישראל למעלה מ3 מליון כלי רכב מונעים. כ-86% מהם הם כלי רכב פרטיים, ורק 6% מהם הם אוטובוסים. גם כלי הרכב הפרטיים וגם מערכי אוטובוסים ומשאיות מהווים מקור חשוב לזיהום אוויר.
פליטות מזהמי אוויר מתחבורה מסבות נזקים בריאותיים הבאים לידי ביטוי בהגדלת שיעורי התחלואה והתמותה בקרב האוכלוסייה. באזורי המגורים, חלק משמעותי מהזיהום אליו נחשפים התושבים נובע מתחבורה, היות ופליטות כלי הרכב הנן מגובה נמוך ובקרבה המיידית לבני האדם. כך, לדוגמא, חלקיקים בעלי קוטר קטן חודרים בקלות לעומק דרכי הנשימה ועלולים לגרום לתחלואה נשימתית, לבבית ולתמותה. זיהום האוויר הנפלט מכלי רכב בכלל ומרכבי דיזל בפרט מהווה גורם סיכון משמעותי לבריאות התושבים. חלקיקים הנפלטים מרכבי דיזל הוגדרו ע"י ארגון הבריאות העולמי כגורמים וודאיים לסרטן בבני אדם, בתוספת השפעות שליליות נוספות על תחלואת ריאות, לב וכלי דם. תחמוצות החנקן עלולות לגרום לתגובות דלקתיות בדרכי הנשימה; עלייה בתדירות סימפטומים נשימתיים בקרב חולי אסטמה ומחלות נשימה נוספות. פחמימנים עלולים להוביל למחלת סרטן ; פגיעה במערכת העצבים המרכזית; עייפות; כאבי ראש; בחילות וישנוניות. תרכובות אורגניות נדיפות עלולות לגרום למחלת סרטן; פגיעה בכבד, בכליות ובמערכת העצבים המרכזית; גירוי עיניים, אף וגרון; כאבי ראש; איבוד קואורדינציה; בחילות; קוצר נשימה; תגובת עור אלרגית; עייפות וסחרחורת (המשרד להגנת הסביבה, 2020)
ילדים כמחוללי שינוי לטווח ארוך:
ילדים יכולים לחולל את השינוי, גם מכיוון שבעשורים האחרונים ילדים מגיעים ממקום למקום באמצעות הסעה ישירה של ההורים, וגם מכיוון ששינוי בהרגלים שלהם להתשמש בתחבורה הציבורית עשוי להפוך אותם לאנשים בוגרים שרואים בתחבורה הציבורית אמצעי ראוי.
השימוש בתחבורה הציבורית בישראל, בקרב ילדים, נמוך בהשוואה למדינות הOECD. על מנת להשתמש בתחבורה הציבורית נדרשות מיומנויות מגוונות על מנת לבצע את התהליכים הבאים: תכנון, ניווט לתחנה, המתנה בתחנה, עלייה לאוטובוס, ביצוע תשלום, התמצאות בנסיעה לאיתור נקודת ירידה, ירידה, הליכה אל היעד, והתמודדות עם אירועים בלתי צפויים (תהליך אסטרטגי לאוטובוסים, 2022).
כל אחת מן הפעולות שצויינו כוללות תהליכי חשיבה מורכבים שאנשים מבוגרים יודעים לבצע בדרך כלל באופן אוטומטי. לדוגמא: ההליכה את תחנת האוטובוס דורשת מילדים להתמודד עם מגוון מטלות מורכבות שיובילו אותם בדרך היעילה והבטוחה אל התחנה:
זיהוי מיקום ראוי וזמן נכון לחציית כבישים על פי מספר מסלולים לחצייה, מהירות נסיעה, כמות כלי רכב. לשם כך נדרשת גם יכולת קוגניטיבית להערכת מרחקים ומהירויות וגם מטה קוגניציה להבנת היכולות העצמיות לביצוע הפעולות הללו.
תמרורים ורמזורים: להכיר את התמרורים בדרך המיועד להולכי רגל ולרכב (עצור, זכות קדימה ומהירות). אופן פעולת הרמזורים המשמשים גם לכלי רכב וגם להולכי הרגל. כאן נדרשת יכולת תפיסה מרחבית, זיהוי מגוון אופציות ובחירה ביניהן, וחיזוק יכולת איפוק והשהייה של צרכים בעת המתנה.
מדרכה: להכיר אלמנטים במדרכה ומאפיינים שלה, כגון רוחב, קיום מעקה בטיחות, צמידות לשביל אופנים, כניסות ויציאות של רכב החוצות את המדרכות מחניוני בניינים. כאן נדרשת יכולת זכירה והבנה של תפקידם של האלמנטים השונים, היתרונות וגם הסכנות הטמונות בהם.
יכולת לשתף פעולה ולהיעזר באנשים אחרים על מנת להקל על ההתמודדות עם מגוון האתגרים, כגון תכנון מסלול המאפשר הליכה עם חברים לדרך, פנייה לאנשים זרים בשאלה או קבלת עזרה, מתי רצוי להתקשר לקבל סיוע מאדם מוכר. פיתוח יכולות בינאישיות של התמודדות בסיטואציות שלרוב ילדים לא מתמודדים איתן במסגרות אחרות, וחיזוק יכולת לקבל החלטות.
מוזמנים לפנות אלינו 03-5660823
שותפים:
|
תחבורה היום ומחר - הארגון הישראלי לתחבורה בת קימא (ע"ר), טלפון 03-5660823, דואר אלקטרוני transport@transportation.org.il | מפת האתר | כניסה לרשומים