מחירים גבוהים ולא מאוזנים בתחבורה הציבורית - מכתב תושבים מרחבי הארץ למשרד התחבורה

כותב הפרסום: 
יובל אילן, ירוחם
שנה: 
2014
פתח/הורד קובץ: 
הפרסום: 

אנו , משתמשי תחבורה ציבורית ממקומות שונים בארץ , אשר מעוניינים בקידום התחבורה הציבורית כאמצעי תחבורה יעיל ובמחיר הוגן עבור כלל האוכלוסייה.

לצערנו , מחירי הנסיעות בכל הארץ,  ובעיקר באזורי הפריפריה , גבוהים למדי.  כיוון שכך , התחבורה הציבורית נגישה פחות,  והתושבים נפגעים.  כמו כן,  מהסתכלות על נתוני נסיעות ומחירים בקווי נסיעה שונים בפריפריה,  תוך השוואה לקווים במרכז הארץ,  נראה שהמחירים אינם פרופורציונליים למרחקי הנסיעות בפועל,  ועבור אותו מרחק נסיעה יידרש מחיר שונה בקווים שונים.

לשם ההשוואה , נציג מספר נתונים:

·         בקו 446 של אגד, ירושלים-קריית גת: נסיעה (70 ק"מ, כשעה ו-40) עולה 24 ₪. 

לעומת זאת,  נסיעה בקו 369 של מטרופולין, מקריית גת לתל אביב:  )65.5 ק"מ, שעה ו-20), עולה  14₪.

·         נסיעה בקו 910 של אגד, מתל אביב לחיפה – 95 ק"מ, 24 ₪. משמע, עלות ק"מ = 25 אג'

ונסיעה בקו 480 מתל אביב לירושלים – 67 ק"מ, 18 ₪. משמע, עלות ק"מ = 26 אג'

לעומת זאת, נסיעה מקריית שמונה לחיפה -  105 ק"מ, 42 ₪. משמע, עלות ק"מ = 40 אג'

ונסיעה מקריית שמונה לכרמיאל – 62 ק"מ, 30 ₪. משמע, עלות ק"מ = 48 אג'.

·         מחירים לא שווים גם ברכבת:

נסיעה ברכבת חיפה ת"א –  95 ק"מ, 36.5₪.  משמע, עלות ק"מ -  38 אג'

לעומת זאת, נסיעה ברכבת מנהרייה לחיפה – 28 ק"מ, 15.5 ₪.  עלות ק"מ -  55 אג'

בנוסף למקרים הללו,  חלה בשבועות האחרונים עלייה גורפת במחירי התחבורה הציבורית בכל הארץ.

פערי מחירים כאלו,  ומחירי תחבורה ציבורית גבוהים כל כך, לא מתקבלים על הדעת כל עוד רואים מטרה בקירוב הפריפריה למרכז,  ושמירה על איכות הסביבה באמצעות העדפת תחבורה ציבורית על פני רכב פרטי.

כאזרחים,  אנו מצפים להתערבותכם ורואים לנכון קביעת מחיר מקסימלי פר קילומטר,  לו יהיו מחויבות כל חברות האוטובוסים; ומחיר אחיד בהתאמה,  גם לנסיעה ברכבת.