המדריך לפעילים - הכנת תוכנית פעולה לקידום תחבורה בת קיימא ופרוייקטים נבחרים

כותב הפרסום: 
לרה פראן, רינת טל ותמר קינן
שנה: 
2012
קטגוריית פרסום: 
הגוף המפרסם: 
תחבורה היום ומחר
הפרסום: 

הכנת תוכנית פעולה לקידום תחבורה בת קיימא

פרק זה יעסוק בהקניית כלים בסיסיים של בניית תוכנית עבודה וגיוס קהילה. כלים אלה חשובים לקידום פרויקטים חברתיים-סביבתיים בכלל ופרויקטים תחבורתיים בפרט. לאחר מכן יוצגו פרוייקטים נבחרים של חברי הפורום. 

המעוניינים לשפר את מצב התחבורה בעירם, יגלו כבר בתחילת הדרך כי מדובר בשינוי המחייב שותפות של גורמים רבים, אשר חלקם לאו דווקא מעוניינים בשינוי המוצע. בנוסף, השגת המטרה איננה משימה קצרת טווח, ולכן, בין אם אתם רוצים לשנות מיקומה של תחנת אוטובוס, להגדיל את תדירות הקווים בעירכם או לקדם שביל אופניים, נדרש ראשית להצטייד באורך רוח ובנחישות רבה. 

לאחר מכן, לפני תחילת הפעילות נסחו לעצמכם במלים ספורות מה הייתם רוצים להשיג, ומצאו שותפים לצוות מוביל, כאלה שאתם סומכים עליהם והשהות במחיצתם נעימה לכם.

מכאן ניתן להתחיל לצעוד את הצעד הראשון למימוש הפרויקט שלכם. בהצלחה!

 

תוכנית עבודה

בבואנו לקדם פרויקט תחבורה בת קיימא, ראשית יש לבנות תוכנית עבודה. תוכנית העבודה מורכבת ממספר שלבים שיופרטו להלן:

רקע / מצב קיים: תחילה יש לסקור את המצב הקיים, על מנת להבין מהי נקודת המוצא. הסקירה צריכה לכלול כל מידע שרלוונטי לצורך ביצוע הפרויקט: סקירת בעיית התחבורה שאותה מנסים לפתור, מה הגורמים להיווצרותה ומי הגורמים האחראים על הנושא (רשות מקומית, ממשלתית וכדומה). חשוב גם לבדוק את המצב הסטטוטורי הקיים, לדוגמא, הצעות חוק בנושא, מצב תכנוני וכדומה. רצוי גם למצוא בעיה דומה שנפתרה באזור אחר, וכך ללמוד מן הניסיון.

חזון: יש צורך לנסח את החזון שלנו. חזון הוא המצב האידיאלי אליו אנו שואפים. לדוגמא: חזון לעיר המבוססת על תחבורה בת קיימא ולא על תחבורה פרטית.

מטרה: את המטרה יש לנסח באופן בהיר ומדויק. המטרה היא מה שיקדם את יישום החזון. לדוגמא, במידה והחזון שלנו הוא הפחתת השימוש ברכב פרטי בבנימינה, המטרה יכול להיות: קידום תחבורה ציבורית בבנימינה.

מיפוי: המיפוי חשוב ביותר מכיוון שהוא יעזור לנו להכיר את השחקנים בתחום (משרד התחבורה, רשות מקומית, מפעילים וכדומה) דבר שיעזור לנו לבנות תכנית עבודה אפקטיבית.

בדרך כלל, רצוי לחלק את המיפוי לשלושה חלקים:

1. פוליטיקה:

מי איש המפתח: איש המפתח הוא האיש שבידו היכולת להגשים את המטרה שלנו. בדרך כלל בתחילת התהליך איש המפתח ניטרלי או פועל בניגוד למטרותינו. המטרה שלנו היא לשכנעו לפעול לקידום המטרה שהצבנו. איש המפתח יכול להיות ראש המועצה או אישיות במשרד התחבורה.

מי בעד, מי נגד ומי ניטרלי וניתן לגייסו: חשוב למפות את התפלגות הדעות של הפוליטיקאים המקומיים והארציים בנושא המדובר. כמובן שמי שבעדנו כדאי לצרפו למאבק, אך לא פחות חשוב לפעול לגייס את מי שניטראלי. מרבית הפוליטיקאים ניטרליים בשל חוסר מודעות לנושאים רבים וניתן לגייסם באמצעות פנייה אישית אליהם והעלאת המודעות. 

את המיפוי הפוליטי כדאי לרשום בטבלה:

בעד

ניטרלי

נגד

 

 

 

 

2. קהלים רלוונטיים:

על מנת שלפעולה שלנו יהיה כוח, חשוב לגייס אליה את הציבור. גם כאן, רצוי לעשות מיפוי ולבדוק מי השותפים הודאיים (אלו שייהנו מהפרויקט שאנו מקדמים או ששותפים לאידיאולוגיה שלנו) ומי השותפים הפוטנציאליים (אלו שלא באופן מיידי אנו מקשרים לנושא, אך עם קצת מחשבה ועבודת שטח ניתן לחברם).

3. תזמון:

חשוב לבדוק באיזו נקודת זמן אנו עומדים. האם יש מהלך סטטוטורי שעומד להיות מקודם בזמן זה? האם אנו בתקופת טרום בחירות? וכדומה. במידה ויש תזמון מיוחד, חשוב לבנות את תכנית העבודה בהתאם.

סקר מצב/צרכים: במידה וניתן, רצוי לערוך סקר מצב/צרכים בקרב האוכלוסייה הנזקקת לשינוי תחבורתי. קיום סקר שכזה עוזר למקד את פתרון התחבורה המיטבי ומבסס את טענותיכם מול הרשויות בצורך בשיפור תחבורתי.

נייר עמדה: בעקבות הגדרת המטרות והמיפוי, רצוי לנסח נייר עמדה. נייר העמדה משמש הן להכוונה עצמית והן בפנייה לגיוס תושבים אחרים, לפוליטיקאים ולתקשורת.

רצוי שנייר העמדה יורכב מהצגת הבעיה, פתרון הבעיה ודרישות. חשוב שהניסוח יהיה קצר וקולע ושדף העמדה לא יעלה על עמוד אחד. כמו כן, יש לציין בנייר העמדה פרטי קשר וכמובן לעדכנו מפעם לפעם בהתאם להתפתחויות.

יעדים/ אבני דרך: אבני דרך הן הפעולות המרכזיות הנדרשות, בכדי שהפרויקט יצא לפועל. היעדים ייגזרו מהמטרה והמיפוי. רצוי לרשום את אבני הדרך בטבלה עם ציון תאריך לביצוע.

תאריך      

אבן דרך

 

 

 

 

תוכנית פעולה: תכנית הפעולה היא תכנית מפורטת יותר של היעדים. תכנית הפעולה מפרטת את הפעולה לביצוע, עד מתי יש לבצע את הפעולה, מי הגורם המבצע, מי השותפים, מה התקציב ומה החסמים.

הפעולה לביצוע

עד מתי

גורם מבצע

שותפים

תקציב ותשומות

חסמים

 

 

 

 

 

 

 

 

עדכון מצב: חשוב לבדוק מפעם לפעם מה קצב ההתקדמות, האם יש לשנות יעדים מסוימים וכדומה. 

 

גיוס קהילה

על מנת להצליח לקדם פרויקט תחבורה מסוים, חשוב מאד לגייס את תמיכת הקהילה המקומית. גיוס הקהילה חשוב למספר מטרות:

  • השפעה על מקבלי החלטות: תמיכה של ציבור גדול לקידום פרויקט תחבורתי מסוים (ופרויקטים סביבתיים, חברתיים בכלל), יוצרת לחץ על מקבלי ההחלטות לכיוון יישום הפרויקט, משום שאלו רגישים למעמדם הפוליטי. 
  • חינוך לעשייה ציבורית: ככל שיותר תושבים לוקחים חלק בפעילות ציבורית למען הכלל, הניסיון בעשייה ציבורית מתפשט בקרב עוד ועוד תושבים וכך מעגלי העשייה החברתית מתרחבים לפרויקטים נוספים.  פעילות של קהילה למען פרויקט משותף מאחדת ומגבשת אותה ויוצרת תחושת אכפתיות וקירבה בין חבריה.

דרכים לגייס קהילה:

  • ליזום פעילות – הדבר האפקטיבי ביותר אותו ניתן לעשות כדי לגייס את הקהילה הוא פשוט לקיים פעילות ציבורית. באמצעותה לא רק שאנו מקדמים את הפרויקט, אלא אנו גם מפרסמים את הפעילות שלנו ואת המטרות שלה ומגייסים תומכים. הפעילות לא חייבת להיות הפגנה, היא יכולה להיות גם הפנינג בגן ציבורי, החתמה על עצומה בדוכן במקום מרכזי ביישוב ועוד.
  • שלטים – תליית שלטים ברחבי היישוב עם משפט מפתח ופרטים ליצירת קשר יכולה להיות דרך קלה ואפקטיבית לפרסום הפרויקט ולהרחבת מעגל הפעילים.
  • לתקשר בטלפון או פנים מול פנים– אין כמו קשר אישי. גם היום בעידן הטכנולוגי, אין תחליף ליחס האישי ולכן בבואכם ליצור קשר עם פעילים חשובים מהקהילה, רצוי לפנות אליהם בטלפון. המייל שיישלח חשוב לגיבוי ולעדכון, אך הוא לא דרך התקשרות המועדפת.
  • מיפוי דמויות רלוונטיות בקהילה – בכל קהילה יש מספר אנשי מפתח שבאמצעותם ניתן להגיע לעוד מעגלים. בדקו מיהם אנשי המפתח בקהילה בה אתם פועלים, אלו המכירים היטב את אנשי הקהילה וכן את מקבלי ההחלטות. הם לרוב מעורים במה שקורה ויוכלו לקשר אתכם בקלות לעוד אנשים.
  • נוער, ילדים- ילדים ונוער הם גורם משמעותי גם כן בבואכם לגייס קהילה. השתתפות בני נוער וילדים יכולה לקדם את הפרויקט משום שפוליטיקאים וכלי התקשורת רגישים יותר אליהם, באמצעותם ניתן גם להגיע להוריהם וערך חשוב נוסף הוא החינוך. השתתפות  ילדים ובני נוער בפעילות למען הקהילה, תעודד אותם להיות אזרחים אכפתיים יותר גם בעתיד.
  • עיתונות מקומית- כדאי לפנות ישירות לכתבים ועורכים בעיתונות המקומית כדי להציע חומר כתוב ותמונות, הם משוועים לחומר מעניין שניתן לפרסמו. 

 

שימור פעילות הקהילה: חלק לא פחות חשוב מגיוס הקהילה, הוא שימורה כקהילה פעילה ומגובשת. על מנת לעשות זאת, חשוב להשתמש בכלים הבאים:

  • פעילות, עשייה: פעילות ועשייה משמרים את המתח ותחושת הגיבוש למען הגשמת יעד משותף. יחד עם זאת, חשוב  שלא להתיש בפעילות ולגוונה ככל הניתן.
  • האצלת סמכויות: מתן סמכויות לפעילים בקהילה, יגבירו את מעורבותם וייעלו את תהליך התקדמות הפרויקט. חשוב להתאים את סוג התפקיד לאדם המתאים, ללוותו בשעת הצורך ולקשרו לשאר בעלי התפקידים.
  • תיעוד, זיכרון ארגוני: על מנת ליצור זהות מגובשת של הקהילה, חשוב לתעד את פעולותיכם וליצור זיכרון ארגוני. לכן, חשוב לתעד פגישות ופעילויות בכתב ובתמונות ולהעלות זאת לאתר מיועד אם יש או לקבוצה שפתחתם ברשתות החברתיות.

 

פרויקטים נבחרים של צוותי פורום תחבורה וקהילה

בפרק זה מוצגות דוגמאות לפרויקטים נבחרים של צוותי 'פורום תחבורה וקהילה' הפועלים לקידום יוזמות תחבורתיות מקומיות בליווי 'תחבורה היום ומחר'.

בהתבסס על ניסיוננו לאורך השנים אנו מאמינים כי ללמידה מתוך דוגמאות מוחשיות מהשטח יש ערך רב בשינוי תפיסתי, בהבנה של מכלול המרכיבים בבניית פרויקט, וביישום תובנות שנולדו מניסיונם של אחרים, מההצלחות ומהאתגרים [1].

 

פרויקט אופניים משולב בקעת הנדיב

חברי הצוות: קרן גורדו – קיבוץ רגבים, רונית טורק – גבעת-עדה, שי רגב – גבעת-עדה.

רקע: הפרויקט עוסק במרחב הגיאוגרפי של מזרח בקעת הנדיב. הישובים במרחב מאופיינים, מבחינת נגישות למערכת התחבורה הארצית והמחוזית כ- "ישובי קצה".  כולם נסמכים על כביש 653, המוביל לכביש 652 (פרדס-חנה – בנימינה) וממנו לעורקי התחבורה הארציים והאזוריים. 

מצב קיים:

  • מאפיין ייחודי של אזור זה ("מזרח בקעת הנדיב") הנו המבנה הגיאומטרי של רשת התחבורה: מדובר על כביש מעגלי, בהיקף של כ- 19 ק"מ, המקיף ומחבר את רוב ישובי האשכול (גבעת-עדה, עמיקם, גבעת-נילי, רגבים) ומקושר/מחובר לכביש 652 ולתחנת הרכבת ע"י כביש 653
  • כיום, להבדיל מן העבר, רוב אוכלוסיית האזור מוצאת את פרנסתה מחוץ לאשכול הישובים וחלקה הגדול נסמך על תחנת הרכבת בבנימינה, כדי להגיע למקום העבודה
  • מבחינת תחבורה ציבורית, הישובים נשענים על קו אוטובוס אזורי של חברת "נתיב אקספרס", שתדירותו נמוכה והוא אינו מתואם עם לוח הזמנים של הרכבת ושל שאטל הרכבת מגבעת עדה שהתחיל לפעול בספטמבר 2011.
  • בשל המאפיינים הייחודיים של האזור (טופוגרפיה, מערכת תחבורה "סגורה" וטבעתית, ונוף כפרי ייחודי וטבעי) משמשים כבישי האזור כמוקד משיכה אזורי ואף ארצי לרוכבי אופני ספורט-כביש, רצים, הולכי רגל ורוכבי שטח.

חזון:

  • קידום בקעת הנדיב כמכלול תיירותי – כלכלי בר קיימא
  • שימור השטחים הפתוחים שבאזור באמצעות חיבור גבעת עדה, בנימינה וישובי הסביבה באמצעי תחבורה ירוקים

יעדים:

  • יוממות וספורט תיירותי:

           בשלב א' מתוכנן שביל רכיבה, ריצה והליכה שייסלל באספלט מתחנת הרכבת בנימינה, לאורך כביש 652, עד צומת עדה.

           בשלב ב': המשך סלילת השביל מזרחה כדי לקשר עם המוקדים השונים בשטחים הבנויים והפתוחים. הקישור יהיה למטרות תיירות ולכן יקושר למוקדי תיירות שונים כמו: "מי קדם", הר חורשן,        שביל ישראל, ולמטרות יוממות פנימית ולכן יחבר בין הישובים שבסביבה.

 

אבני הדרך לביצוע הפרויקט:

א. פנייה לגופים ללימוד ביצוע הפרויקט כגון:

  1. תחבורה היום ומחר – הארגון המקיים את הפורום ומסייע בקידום הפרויקטים
  2. ישראל בשביל אופניים – עמותה המקדמת שבילי אופניים ברחבי הארץ
  3. פרויקט "דרך הלב" מועצה אזורית לב השרון – אשר הכינו תוכנית לרשת שבילי אופניים שיתופית המקשרת בין הישובים במועצה
  4. אנשי מקצוע ובעלי ניסיון לקבלת מידע ונתונים להשגת מימון ותקציבים
  5. פניה לאנשי קשר בתמ"א 42 לשם קישור השביל לרשת הארצית ולשביל ישראל

ב. מידע, השגת תקציבים, גיוס כספים ותרומות, סיוע בתכנון ובביצוע באמצעות פנייה ותאום מול הגופים הבאים:

  1. המשרד להגה"ס – לגבי שטחים פתוחים ותחבורה ירוקה ונקייה
  2. משרד החקלאות/חקלאים 
  3. משרד התיירות – לגבי כלכלת תיירות וערכי מורשת, טבע ונוף. קידום רכיבת אופניים באספקטים תיירותיים
  4. משרד התחבורה: בנוגע  ליוממות ותחבורה נקייה
  5. מע"צ : בנוגע למסמך מדיניות לשבילי אופניים
  6. מרכז "השל": באמצעות פרויקט רקמה, המקדם רשת קיימות מקומית
  7. גורמים נוספים: קק"ל , אגוד ערים לאיכה"ס, רשות הניקוז, בטיחות בדרכים, אור ירוק וכו'

 

ג. קיימנו מפגש עם מתנדבים פעילים תושבי האזור בתאריך ה-25.11.11 (בהשתתפות יותם אביזוהר מעמותת ישראל בשביל אופניים)

במפגש הוצגו הפרויקט, חזון ומטרות ובוצעה חלוקה לצוותי עבודה על פי משימות:

  • צוות תקשורת ויחסי ציבור, פרסום והקמת אתר לפרויקט
  • צוות שיתוף הקהילה – בתי ספר, תנועות נוער, גני ילדים
  • צוות סקרי רצונות וציפיות הציבור - שיתוף ציבור
  • צוותי גיוס תקציבים, משאבים ומימון
  • צוות העוסק בשיפור תדמית הרוכבים וקשריהם עם החקלאים
  • צוות ניתוח בעלי עניין לנושא לשם השגת סיוע כגון:

           ספורטאים, אנשי סביבה, פוליטיקאים, אקו-תוריזם (תיירות אקולוגית), בעלי עסקים בסביבה, אגוד הניווט הישראלי ועוד

 

  • עדכון מצב:

           מאז המפגש התקיימה פגישה של הצוותים הפעילים עם נציגת משרד התיירות, ועם ראשי המועצה האזורית גבעת עדה ואלונה שתומכים בפרויקט.

  • תוכניות לעתיד:

           בהמשך התהליך צוותי הפרויקט יפעלו לקידום המשימות והשגת תקציבים בתאום ושיתוף עם ראש מועצת בנימינה, גבעת עדה והרשויות המקומיות /אזוריות הסמוכות.

 

פרויקט תחבורה בת קיימא באצבע הגליל

חברי הצוות:

חברי מגמה ירוקה באצבע הגליל: ליעד, נועם, רוני, שימעי, אייל, אלי ונציגת אגודת הסטודנטים: רונית.

נושא הפרויקט:

יצירת אלטרנטיבה לרכב פרטי, לצורך ניידות במרחב אצבע הגליל וקידום תחבורה בת קיימא במרחב.

חזון:

  • שחרור תושבי האזור מההוצאה הכרוכה באחזקת רכב פרטי ותדלוקו.
  • לאפשר לתושבי האזור שאינם בעלי רישיון נהיגה/ רכב (בני נוער, אוכלוסייה מבוגרת ועוד)  להתנייד בקלות במרחב
  •  הניידות הנוחה תקשר בין היישובים וכך ייפתחו לתושבים הזדמנויות תעסוקה ונגישות לפעילויות העשרה ולמרכזי ידע.

 

מטרת הפרויקט לשנת תשע"א:

יצירת קווי תחבורה ציבורית למכללת תל חי וממנה, בשעות רלוונטיות לסטודנטים.

 

יעדים:

1) הפעלת הקווים למכללה

2) שינוי הרגלים ומעבר הסטודנטים מרכב פרטי / טרמפים לנסיעה בתחבורה הציבורית

 

אבני דרך עיקריות:

1) רתימת הנהלת המכללה וראשי הרשויות המקומיות לנושא

2) פנייה ועבודה מול משרד התחבורה ואגד צפון

3) ביצוע סקר בקרב הסטודנטים

4) קמפיין שיווק והסברה לקהל הסטודנטים

 

תוכנית פעולה:

במהלך שנה שעברה נערך פאנל תחבורה ציבורית במכללת תל חי אליו הגיעו נציגי המועצות באזור, אגד, מנכ"ל המכללה, ונציג משרד התחבורה. לפאנל הגיעו סטודנטים רבים להקשיב ולשאול שאלות והובטח בו על התחלת פיילוט תח"צ באזור, בסמסטר ב'.

מפתיע, אך הפיילוט לא התחיל לפעול. כתגובה נערכה הפגנה על כביש 90, בה העפנו עפיפונים באוויר עליהם נכתב: "משרד התחבורה מספיק להבטיח הבטחות באוויר".

ביולי 2011 נערך סקר ממוחשב, בקרב הסטודנטים. את פורמט הסקר הביא משרד התחבורה, ואנו ערכנו אותו אינטרנטית במכללה.

 

הישגים

בעקבות מאמצינו הפיילוט אושר וכיום יש קווי אוטובוס למכללה. במהלך הקיץ, עבדנו מול אגד בתיאום זמני ומסלולי הקווים למכללה.

בתחילת שנת הלימודים פעלנו לפרסום ושיווק מסיבי של הקווים והחופשי תקופתי לציבור הסטודנטים.

 

תוכניות לעתיד:

  • המטרה לשנת תשע"ב היא גיוס ראשי המועצות והעירייה באזור לטובת יצירת מערך תחבורה יעיל ורלוונטי לתושבי הקבע באצבע הגליל וחיבור תושבי הקבע באזור לתחבורה בת קיימא
  • תיאום פגישה עם ראשי הרשויות / אנשי מפתח לקידום הנושא במרחב כולו
  • בבוא העת, דחיפה  לכך שיתבצע מכרז על קווי התחבורה הציבורית
  • מעקב אחר יישום חוק חופש המידע

 

הנגשת תחבורה ציבורית בפרדס חנה – כרכור

חברי הצוות: גיא גרינפלד, תמר קינן ויובל אשל.

 

מטרת העל שלנו היא שיפור והנגשת התחבורה הציבורית בתחום המועצה המקומית פרדס חנה- כרכור.

 

מצב קיים:

  1. ברבות מהתחנות אין מדרכות. מצב זה מקשה על הנוסעים המוגבלים לעלות לאוטובוס. ישנם אנשים המתקשים מאוד לעלות יותר מ – 15 ס"מ.
  2. תדירות האוטובוסים נמוכה. המתנה בימים גשומים ובעיקר בימים חמים (שכידוע מרובים בארצנו) קשה לרבים מהנוסעים.
  3. אין מידע קריא ומספק בתחנות. ולא התייחסות לבעלי לקות ראייה.
  4. אין כמעט קווי אוטובוס המגיעים אל תחנת הרכבת.
  5. ישנה תוכנית של קווי תח"צ חדשים אשר כולם מתחילים ומסתיימים בתחנת הרכבת. תוכנית זו אינה מיושמת.
  6. בתחנת הרכבת הוכן מסוף לקליטת אוטובוסים, אך בהעדר אוטובוסים, חונות בו מכוניות של הנוסעים ברכבת.

 

חזון

   לאחר בחינת האמור מעלה גיבשנו את החזון על – פיו :

  1. הנגשת האוטובוסים והתחנות על פי התקנות והחוקים הרלוונטיים
  2. תדירות התחבורה הציבורית תהיה גבוהה ונגישה לרכבת

 

יעדים:

  1. הפעלת קווי התחבורה הציבורית ע"פ התוכנית החדשה, שאושרה ע"י אגד, משרד התחבורה והמועצה המקומית
  2. הנגשת תחנות האוטובוס

 

אבני הדרך לביצוע הפרויקט

  1. פגישות עם מהנדס המועצה
  2. יצירת קשר עם חב' אגד ומשרד התחבורה
  3. הוצאה לפועל של סיורים נדרשים עם חב' אגד ונציגי מחלקת ההנדסה של המועצה
  4. הכנת רשימת עבודות מוסכמות לביצוע
  5. לחץ על המועצה לביצוע הנדרש
  6. הפעלת הקווים החדשים – כולל תחנות מונגשות – המגיעים לרכבת

 

עדכון מצב

  • צרפנו את חיה בן-צבי חברת המועצה ויו"ר ועדת נגישות של המועצה
  • מיצבנו עצמנו כצוות בעל השפעה שיש להתחשב בו
  • קידמנו פגישות עם חב' במשרד התחבורה וסיורים עם חב' אגד ומהנדס המועצה
  • נוצרה תוכנית פעולה רשומה בסיכומי הגורמים השונים, אותה צריכה המועצה לבצע

 

תוכניות לעתיד

  1. נגרום למועצה לממש את הסיכומים השונים
  2. ניידע את הציבור בנושא
  3. נלחץ על חב' אגד ומשרד התחבורה שיסיימו את כל הנדרש להפעלת הקווים

 

פרויקט תחבורה ציבורית בחוף הכרמל

חברי הצוות: אורנה אשכנזי מקיסריה וממה (אברהם) ליפשיץ ממושב כרם-מהר'ל, שניהם חברי מליאת המועצה האזורית חוף-הכרמל

 

מצב קיים:

מזה למעלה מ-35 שנים מתנהלת התחבורה הציבורית באזור חוף הכרמל ללא כל שינוי

  • קו 921 מחיפה לתל-אביב בתדירות של כחצי שעה
  • קו 202 מחיפה לזיכרון-יעקב ופרדס חנה בתדירות של שעה ומעלה

מבנה זה של התחבורה הציבורית אינו לוקח בחשבון את השינויים האדירים באוכלוסיית האזור במהלך השנים הללו, וכמובן אינו מתחשב בהתפתחויות המתחוללות בארץ בתחום התחבורה הציבורית, כגון השתכללות ונוחות הנסיעה ברכבת ובאוטובוסים, המודעות לנושא הקיימות, והדרישה הגוברת לצמצום השימוש ברכב הפרטי, מכל הסיבות הידועות.

 

צרכי האזור:

אין ספק שהמצב המתואר הוא אנכרוניסטי, אינו עונה על צרכי הקהילה הגרה בחוף הכרמל ומחייב שינוי דחוף.

את צרכי האזור בפיתוח התחבורה הציבורית אנו מסווגים לארבעה סוגים:

  • נגישות לרכבת
  • הסעה נוחה לערים הגדולות
  • קישור בין יישובי המועצה
  • קישור לערים השכנות

לכל סוג וצורך האפיונים שלו והפתרון שלו. המשותף לכולם – ההכרח לזהות את הצרכים, מציאת הפתרונות המתאימים ויישומם.

 

חזון:

הקמת מערך תחבורה ציבורית ליישובי חוף-הכרמל.

 

תחילת יישום הפרויקט:

במסגרת פעילותנו בפורום "תחבורה היום ומחר" נחשפנו למאמצים שמשקיע משרד התחבורה בקידום התחבורה הציבורית והשימוש בה, וכן לפעילותה הברוכה של חברת "עדליא" כמינהלת המקצועית בנושא.

מצוידים במידע שנרכש בפורום "תחבורה היום ומחר" ניגשנו ליישום החזון.

שלב א' – קבלת מנדט לקידום הפרויקט וייצוג המועצה בנושא זה. לצורך כך נערכה פגישה עם ראש המועצה, מר כרמל סלע, בה הוצג הנושא וקיבלנו ממנו את ברכת הדרך. מר סלע מצידו העלה את הנושא במליאת המועצה האזורית אשר הצביעה פה-אחד על מתן המנדט לשני החברים יוזמי הרעיון.

שלב ב' – פגישות עבודה ודיונים מעשיים עם צוות התכנון של חברת "עדליא" על הדרכים הנכונות לקידום הנושא. למדנו מניסיונם וביוזמתם הוכן שאלון לקיום סקר צרכים מקיף שייערך בכל יישובי המועצה.

שלב ג' – פגישות עם מנהל מחלקת הנוער ועם גזבר המועצה לבדיקת האפשרות שבני הנוער הבוגרים יירתמו לעריכת הסקר – הפגישות היו חיוביות.

שלב ד' – פגישה משותפת בלשכת ראש המועצה, בה השתתפו ראש המועצה, סגנו, הגזבר, מנהל מחלקת הנוער, דובר המועצה, נציגי "עדליא", נציגת משרד התחבורה ושני חברי המליאה המקדמים את הנושא. בישיבה זו הוחלט על עריכת "פיילוט" של הסקר במושב אחד ובקיבוץ אחד, מהתהליך יופקו לקחים לגבי עריכת סקר שיקיף את כל תושבי האזור. סקר הפיילוט ייערך במחצית הראשונה של חודש נובמבר.

השלבים הבאים יהיו: ניתוח הפיילוט, הפקת לקחים ותיקון הפגמים הדורשים תיקון, עריכת הסקר המקיף, ניתוח התוצאות, תכנון מערך תחבורה ציבורית על-פי מסקנות הסקר.

סיום הפרויקט יהיה כאשר יוצאו המכרזים למפעילים ותנועה ציבורית תנוע בדרכי האזור.


[1] המעוניין ליצור קשר עם הצוותים השונים, מוזמן לפנות לתחבורה היום ומחר.